Li-ion accu's Lithium is een lichte metaalsoort met een grote energiedichtheid. Er kleven echter ook een paar nadelen aan dit type accu. Omdat er een regelsysteem aan gekoppeld moet zijn, is dit type accu vaak specifiek voor een apparaat gemaak, in dit geval voor het gebruik in elektrische fietsen. Dit regelsysteem controleert de spanning, om te diepe ontlading te voorkomen. Diepontlading gebeurt wanneer de accu te leeg is en heeft interne beschadiging tot gevolg. Het regelsysteem zorgt ervoor dat de stroomvoorziening wordt gestopt wanneer de interne spanning te laag dreigt te worden. De spanning van een enkele cel wordt meestal opgegeven als 3,6 of 3,7 volt. De spanning varieert echter van 2,40 tot 4,20 volt. Als de spanning onder de 2,40 volt komt, is de cel meestal stuk. Daarom wordt 3,50 of 3,00 volt meestal als minimum aangehouden. Het laden van een Li-ion-accu duurt ongeveer 3 uur. Bij proeven is gebleken dat laden met een hoge stroom niet korter duurt - de accu heeft toch drie uur nodig voordat hij helemaal geladen is. Ze kunnen > 500 keer opgeladen en ontladen worden (cycli>500) Voordelen: - Hoogste energiedichtheid, op de lithium-ionpolymeer-accu na.
- Geringe zelfontlading (alleen indien geïntegreerd regelsysteem aanwezig is).
- Geen geheugeneffect (geen capaciteitsvermindering bij het laden van een niet-lege accu).
- Hoog vermogen (sterk afhankelijk van kathodemateriaal).
- Milieuvriendelijker dan andere batterijen.
- Lange levensduur.
Nadelen: Een ander nadeel is dat de Li-ion-accu continu zijn capaciteit verliest, ook al wordt hij niet gebruikt. Dit verlies is groter bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat bijvoorbeeld een fietsaccu ongeveer 3 tot 5 jaar mee. Dit afbraakfenomeen wordt versterkt wanneer de batterij volledig is opgeladen. De batterij mag niet helemaal ontladen worden, omdat de batterij dan onherstelbaar uit kan vallen. Hij mag dus ook niet helemaal geladen zijn. Hiervoor zorgt ook het regelsysteem. Vanwege de hoge kostprijs van Li-ion-accu's is het van belang zo lang mogelijk gebruik te kunnen maken van de accu. Dit kan met inachtneming van de volgende maatregelen: Bij niet gebruik voor langere tijd de accu ongeveer 60-75% opgeladen wegleggen op een koele plek. Tijdens gebruik niet helemaal opladen (daar zorgt het regelsysteenm eigenlijk al voor (max. tot 97%) en niet helemaal ontladen (zorgt het regelsysteem ook voor).
Een overzicht van de invloed van de temperatuur op de capaciteit van een li-ion accu, die bewaard wordt: Bewaarttemperatuur | Capaciteitsverlies na 1 jaar |
| half opgeladen accu | vol opgeladen accu | 0 ºC | 2% | 6% | 25 ºC | 4% | 20% | 40 ºC | 15% | 35% | 60 ºC | 25% | 40% (na 3 maanden) |
|