Prijzen
De te repareren accu zullen we eerst nader onderzoeken en op basis daarvan bepalen wat er gedaan kan worden. Wij hanteren het No-Cure-No-Pay principe,
hetgeen wil zeggen dat als we vaststellen dat de accu niet reparabel is
voor ons, dan hoeft u ook niets te betalen. Echter de eventuele
verzendkosten vergoeden we niet.
De accu die wij van u ontvangen, wordt normaal gesproken eerst
getest op restvermogen. Samen met de informatie die u ons verstrekt,
zoals ouderdom en gebruik krijgen we een goed beeld van de toestand
waarin de accu zich bevindt. In sommige duidelijke gevallen kunnen we
aan de hand van uw informatie ook meteen een begroting maken voor de
reparatie en dan is een test niet nodig.
Als er een intaketest uitgevoerd moet worden, rekenen we daarvoor in de meeste gevallen vanaf € 75,--, afhankelijk van het werk, dat we ermee hebben gehad.
Mocht de accu echter diepontladen zijn en u wilt vooraf het
restvermogen willen weten, dan moet de accu eerst uit de diepontlading
gehaald worden en daarna worden gebalanceerd. Deze bewerking kost € 125,--.
Hierna geven wij u een prijsopgave voor reparatie of indien u dat
liever heeft, een prijsopgave voor een geheel nieuwe accu. Indien u bij
ons de accu laat repareren of als u een nieuwe bij ons bestelt, rekenen
we geen intake-/testkosten.
Betreft het een opdracht om de accu alleen uit diepontlading te halen, dan leveren we er een testrapport bij, waaruit blijkt wat de restcapaciteit is. Vaak verliezen de cellen aan capaciteit bij diepontlading. Op deze bewerking geven wij trouwens geen garantie op de goede werking van de accu hierna.
Indien de accu uit de diepontlading gehaald moet worden en het
resultaat is zodanig, dat het accupack vervangen dient te worden, dan
betaalt u aleen de kosten van een nieuw accupack. De kosten voor het uit
diepontlading halen vervallen dan. Dit geldt uiteraard niet als u de
accu niet verder wenst te laten repareren,
Indien de accu gerepareerd kan worden, hetgeen bijna altijd wel
mogelijk is, hangt het af van wat we allemaal moeten vervangen. Indien
de cellen goed zijn, maar er is geen balans, dan balanceren we de accu. De kosten daarvoor bedragen € 90,--.
Indien één of meerdere cellen stuk zijn, vervangen we het gehele accupack. Een redelijk standaard accupack van 11Ah kost vanaf € 275,--. Hogere
vermogens, zoals 13,5Ah tot 18Ah kunnen we ook op aanvraag leveren.
Uiteraard kunnen we ook lagere vermogens leveren, zoals 6, 7, 8 of 9 Ah.
Soms kan ook de elektronica in de accu stuk zijn, dan dient deze ook te worden vervangen. Dit kost vanaf € 60,-- extra.
Indien
U een hogere actieradius wilt hebben en deze past niet in de box, dan
kunnen we een grotere box leveren. De vraag is dan of deze in het
bestaande rek past. Dit dient van geval tot geval bekeken te worden.
Mocht dit niet passen, dan kunnen we er een rek bijleveren. De extra
kosten voor een nieuwe box bedragen € 55,-- en voor een bijpassend rek € 50,--.
Als de accu opgestuurd of gebracht wordt, ontvangen we ook graag de
acculader erbij. Immers ook die kan de oorzaak zijn voor een slecht
functionerende accu. Er staat vaak ook informatie op over het soort
accu. En indien aanwezig, kan het ook handig zijn als u de
gebruikshandleiding van de fiets meeneemt of kopieert. Met name het deel
dat gaat over de accuspecificatie.
Wij kunnen altijd indien dit de oorzaak is een nieuwe lader leveren vanaf € 55,--
Verzend- en behandelkosten
Een li-ion accupack zonder box weegt ongeveer 2,5kg.
Een li-ion accu inclusief box weegt ongeveer 4,5kg.
Nederland:
Tot 10kg: € 7,65. Tot 30kg: € 16,50.
België:
Tot 5kg: € 25,--.
Tot 10kg: € 30,--.
Een rekenvoorbeeld (wat het meest voorkomt):
Een accu, van 2 jaar oud, heeft nog maar een actieradius van 35 km, terwijl die toch normaal 60km bedraagt.
In dit geval kunnen er een aantal problemen met de accu zijn:
-
De accu is uit balans. Dat
wil zeggen, dat de cellen van de accu niet allemaal meer even vol zijn,
waardoor de accu afslaat als de cel met de laagste capaciteit de
ondergrens heeft bereikt. De andere cellen zijn dan nog niet leeg. Wij
hebben apparatuur om de cellen te balanceren. Als dit succesvol is (is
niet altijd op voorhand te zeggen) kost deze reparatie € 90,--.
-
De accu is diepontladen In
dit geval zal de lader niet meer in staat zijn om de accu op te laden.
Vaak laat hij dan een groen lampje zien, terwijl de accu niet vol is.
Een of meerdere cellen worden niet geladen. Wij kunnen dit dan
eenmalig handmatig uitvoeren met onze accutester, waarna de accu weer
normaal geladen kan worden. Tevens wordt de accu dan gebalanceerd. Deze
reparatie kost € 125,--.
-
De lader is stuk In dit geval is er niets met de accu aan de hand. Een nieuwe lader kost vanaf € 55,--.
-
Sommige cellen zijn stuk. Gezien
de aard van deze cellen, is het nooit aan te raden alleen die cellen te
vervangen. Ook andere cellen kunnen op korte termijn dit probleem
krijgen en er moet altijd sprake zijn van een gebalanceerd pack. De
actie hierop is dan het vervangen van het gehele pack.
-
Wij monteren dezelfde capaciteit of een hogere capaciteit dat in de
bestaande box past. U betaalt dan de prijs van het nieuwe accupack.
-
Ook de elektronica functioneert niet goed. U betaalt dan een accupack + elektronica vanaf € 50,--.
-
U wilt tevens een hogere capaciteit, maar dat past niet in de
bestaande box. U betaalt dan het nieuwe accupack + eventueel € 50,--
voor de electronica + € 55,-- voor de box + indien nodig een nieuw
accurek (€ 50,--).
Alle prijzen zijn inclusief btw en exclusief verzendkosten. |